Aktuální počasí

Počasí dnes:

27. 4. 2024

obl

Bude polojasno až oblačno. Denní teploty 15 až 19°C. Noční teploty 8 až 4°C.

Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

ENVIRONMENTÁLNÍ PLÁN MŠ MANĚTÍN

  1. Podmínky pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší mateřské škole (současný stav)

Prvky ekologické výchovy se prolínají během celého dne. Rozvíjí vyjadřovací dovednosti a schopnosti ke vztahu k prostředí, utváří hygienické návyky, rozvíjí citové vztahy k přírodě a jejímu estetickému vnímání. Získávají konkrétní poznatky o přírodě. Důležité je vytváření návyků na udržování čistoty, ošetřování rostlin, úpravě okolního prostředí a celkového přístupu k okolní přírodě nejenom u rostlinné ale i živočišné říše. Vzhledem k věku dětí jde především o aktivity zaměřené na vytváření pozitivního citového vztahu k přírodě. K tomu je zapotřebí:

  • Prohlubování spolupráce s rodiči i prarodiči

  • Připravování trvalých a dlouhodobých aktivit v péči o životní prostředí

  • Ekologizace provozu

  • Třídění odpadu

  • Péče o zeleň

Naše školka spolupracuje se Základní školou v Manětíně a dalšími školkami v okolí, předáváme si různé zkušenosti a zlepšujeme úroveň environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v zájmu celkové modernizace. Učitelky v obou třídách zahrnují environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu do svých TVP.

  1. Cíle environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ

  • Vytvářet u dětí kladný vztah k životnímu prostředí a její ochraně

  • Úzce spolupracovat s rodiči ve všech činnostech školy

  • Pečovat o rostliny a dřeviny na naší zahradě

  • Další proškolování zaměstnanců školy

  • Třídit odpad ve škole a postupně začleňovat rodiče a širší veřejnost

  • Šetřit energie

  1. Metody environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ

  • Přímé pozorování rostli a zvířat ve volné přírodě – vycházky do okolí Manětína

  • Pozorování přírody na zahradě, na louce a v lese

  • Pozorování a práce v koutku živé přírody – sběr různých přírodnin z lesa, ze zahrady

  • Klíčení semen a pozorování jejich růstu

  • Práce s knihou a encyklopedií, hledání, četba, apod.

  1. Celoroční plán environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší MŠ (současný stav)

Na volné hry a činnosti využíváme nejvíce školní zahradu, která má dostatek sportovního nářadí splňujícího bezpečnostní normy pro předškolní vzdělávání. V budoucnu bychom rádi zhotovili přírodní zahradu, která by dětem umožnila dostatek pohybu a sloužila by jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výchovu dětí tj. přímý kontakt s rostlinnou a živočišnou přírodou.

MĚSÍC

NÁPLŇ/obsah

VYCHÁZKA/místo

ZÁŘÍ

poznávat stromy a jejich listy

zahrada MŠ, okolí školky

ŘÍJEN

volně žijící zvířátka v lese, rostliny a houby

Školní zahrada, les poblíž obce

LISTOPAD

podzimní příroda na zahradě

zahrada při MŠ, okolí

PROSINEC

zdobení stromečků pro zvířátka v lese - využití sušeného ovoce

les poblíž školky, zahrada

LEDEN

Jak ušetřit tepelnou energií

zimní sportování, pobyt v přírodě

ÚNOR

krmení ptáčků na zahradě

pozorování ptáčků v okolí školy a obce

BŘEZEN

co ukrývá popelnice,

třídíme odpad

Vycházka s pozorováním a poznáváním kontejnerů na tříděný odpad

DUBEN

měsíc Země

úklid zahrady a okolí školky

KVĚTEN

jarní příroda, chráníme přírodu kolem nás

zahrady v obci – pozorování květenství

návštěva např. ekofarmy

ČERVEN

bezpečnost při letních radovánkách

hry s vodou na školní zahradě

hry a sportování

 

  1. Návrh a využití zahrady MŠ se zaměřením na environmentální výchovu

Přírodní zahrady

Zahrada by měly být chápána jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výuku, která zprostředkovává přímý kontakt dětí s přírodou. V přírodní zahradě se děti předškolního věku naučí pozorovat přírodu jinýma očima a vnímají ji všemi smysly, protože právě tyto děti vnímají své okolí prostřednictvím smyslů, svých činností a svým tělem.

  • smyslové prožitky v průběhu celého roku

  • osvojení si manuální zručnosti a napodobování světa dospělých při jednoduchých zahradnických činnostech – výsevy semínek, péče o rostliny, sklizeň plodů, atd.

  • pozorování vzájemných souvislostí mezi organismy

  • ověřování si teoretických informací v praxi

  • podpora zdravého životního stylu – zpracování bylinek, konzumace čerstvého ovoce, zeleniny, zpracování plodů ve spolupráci s rodiči, zpracování bylinek,

  • podpora výchovy k udržitelné spotřebě – zpracování materiálů, které jsou dostupné na zahradě, např. vrbové pruty na ohrádky rostlinám, vlastní dekorační materiál z přírodnin

  • výchova k zodpovědnému nakládání s bioodpadem – kompostování, pozorování bezobratlých v kompostu

  • zvýšení biodiverzity v zahradě umožní dětem širší možnost pozorování přírodních jevů, živočichů i rostlin

  • rozmanité prostředí přírodní zahrady povede děti k větší kooperaci, spolupráci a utužení vzájemných vztahů

  • odpočinek a relaxaci v příjemném prostředí

  • získávání povědomí o ohleduplném chování k přírodě

  • osvěta mezi veřejností, především rodiče dětí

 

Jednotlivé smyslové složky zahrady:

Zahrada zraku a barev – proměnlivost dle ročního období

Zahrada hmatová – různé přírodní materiály – písek, kámen, kůra, listy, štěpka, apod.

Zahrada čichu – bylinky, ovoce, vůně květů, apod.

Zahrada sluchu – dřívka, duté předměty, zvonkohry apod.

Zahrada chutí – bylinky, drobné ovoce, zelenina

Jednotlivé herní prvky:

Ptačí budky

Vinice

Záhony  

Kompost

Hřbitov odpadků

Meteorologická stanice včetně oplocení

Venkovní učebna

Jezírko

Ohniště v kráteru

Vrbový tunel a chýše

Lesní zahrada

Herní prvky (lezecí stěna, lanová dráha, šplhací síť, skluzavka, pískoviště, apod.)

Pítko pro děti

Úkryty pro hmyz

Hmyzí hotel

Využití zahrady s přírodními prvky:

PODZIM:

  • pozorování změn v přírodě, změny barev

  • sběr ovoce a zeleniny

  • sportovní a pohybové aktivity

  • míčové hry

  • využívání herních prvků zahrady

  • pískoviště – stavby z písku

  • výtvarné činnosti – sběr listů, plodů a jiných přírodnin

  • pečení brambor

  • dýňové slavnosti

ZIMA:

  • sportovní aktivity – sáňkování, bobování

  • stavění sněhuláků

  • zdobení vánočního stromku

  • poznávání stop zvířat a ptáků

  • krmení ptáčků a jejich pozorování

JARO:

  • pozorování změn v přírodě

  • sportovní a pohybové hry

  • cvičení rovnováhy

  • oslava velikonoc

  • míčové hry

  • překážkové dráhy, hmatové chodníčky

  • výuka ve venkovním altánu – hry

  • divadelní představení na zahradě

  • oslavy jara

  • práce na zahradě, sázení rostlinek a semínek

  • relaxace a cvičení

  • dopravní výchova

LÉTO:

  • hry s vodou a pískem

  • využívání hmatového chodníčku

  • sportovní a pohybové hry

  • relaxace a cvičení

  • námětové a volné hry

  • oslavy – rozloučení s předškoláky

  • sklízení plodů zahrady

 

Závěr:

Školní zahrada včetně jeho vybavení pomůckami a herními výukovými prvky je určena pro celoroční provoz a umožní dětem získávat dovednosti a manuální zručnost při vzniku a následné péči o toto zahradu samozřejmě ve spolupráci s dospělými. Děti se zapojí do procesu této živé zahrady v aspektech nejenom výsadby, růstu nebo jednotlivých vztahů mezi organismy, ale i v zákonitostech odpadové problematiky. Ve spolupráci s jídelnou MŠ by byl podporován zdravý životní styl s využitím bylinek a plodů, které si děti vypěstují na zahradě. Zahrada by měla podporovat vzájemné vztahy, empatii a kooperaci v dětském kolektivu.

 

Manětín, 1. 9. 2020

Mgr. Marie Křemenáková, ředitelka MŠ Manětín