Obsah
ENVIRONMENTÁLNÍ PLÁN MŠ MANĚTÍN
-
Podmínky pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší mateřské škole (současný stav)
Prvky ekologické výchovy se prolínají během celého dne. Rozvíjí vyjadřovací dovednosti a schopnosti ke vztahu k prostředí, utváří hygienické návyky, rozvíjí citové vztahy k přírodě a jejímu estetickému vnímání. Získávají konkrétní poznatky o přírodě. Důležité je vytváření návyků na udržování čistoty, ošetřování rostlin, úpravě okolního prostředí a celkového přístupu k okolní přírodě nejenom u rostlinné ale i živočišné říše. Vzhledem k věku dětí jde především o aktivity zaměřené na vytváření pozitivního citového vztahu k přírodě. K tomu je zapotřebí:
-
Prohlubování spolupráce s rodiči i prarodiči
-
Připravování trvalých a dlouhodobých aktivit v péči o životní prostředí
-
Ekologizace provozu
-
Třídění odpadu
-
Péče o zeleň
Naše školka spolupracuje se Základní školou v Manětíně a dalšími školkami v okolí, předáváme si různé zkušenosti a zlepšujeme úroveň environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v zájmu celkové modernizace. Učitelky v obou třídách zahrnují environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu do svých TVP.
-
Cíle environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ
-
Vytvářet u dětí kladný vztah k životnímu prostředí a její ochraně
-
Úzce spolupracovat s rodiči ve všech činnostech školy
-
Pečovat o rostliny a dřeviny na naší zahradě
-
Další proškolování zaměstnanců školy
-
Třídit odpad ve škole a postupně začleňovat rodiče a širší veřejnost
-
Šetřit energie
-
Metody environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ
-
Přímé pozorování rostli a zvířat ve volné přírodě – vycházky do okolí Manětína
-
Pozorování přírody na zahradě, na louce a v lese
-
Pozorování a práce v koutku živé přírody – sběr různých přírodnin z lesa, ze zahrady
-
Klíčení semen a pozorování jejich růstu
-
Práce s knihou a encyklopedií, hledání, četba, apod.
-
Celoroční plán environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší MŠ (současný stav)
Na volné hry a činnosti využíváme nejvíce školní zahradu, která má dostatek sportovního nářadí splňujícího bezpečnostní normy pro předškolní vzdělávání. V budoucnu bychom rádi zhotovili přírodní zahradu, která by dětem umožnila dostatek pohybu a sloužila by jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výchovu dětí tj. přímý kontakt s rostlinnou a živočišnou přírodou.
MĚSÍC | NÁPLŇ/obsah | VYCHÁZKA/místo |
ZÁŘÍ | poznávat stromy a jejich listy | zahrada MŠ, okolí školky |
ŘÍJEN | volně žijící zvířátka v lese, rostliny a houby | Školní zahrada, les poblíž obce |
LISTOPAD | podzimní příroda na zahradě | zahrada při MŠ, okolí |
PROSINEC | zdobení stromečků pro zvířátka v lese - využití sušeného ovoce | les poblíž školky, zahrada |
LEDEN | Jak ušetřit tepelnou energií | zimní sportování, pobyt v přírodě |
ÚNOR | krmení ptáčků na zahradě | pozorování ptáčků v okolí školy a obce |
BŘEZEN | co ukrývá popelnice,třídíme odpad | Vycházka s pozorováním a poznáváním kontejnerů na tříděný odpad |
DUBEN | měsíc Země | úklid zahrady a okolí školky |
KVĚTEN | jarní příroda, chráníme přírodu kolem nás | zahrady v obci – pozorování květenstvínávštěva např. ekofarmy |
ČERVEN | bezpečnost při letních radovánkách | hry s vodou na školní zahraděhry a sportování |
-
Návrh a využití zahrady MŠ se zaměřením na environmentální výchovu
Přírodní zahrady
Zahrada by měly být chápána jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výuku, která zprostředkovává přímý kontakt dětí s přírodou. V přírodní zahradě se děti předškolního věku naučí pozorovat přírodu jinýma očima a vnímají ji všemi smysly, protože právě tyto děti vnímají své okolí prostřednictvím smyslů, svých činností a svým tělem.
-
smyslové prožitky v průběhu celého roku
-
osvojení si manuální zručnosti a napodobování světa dospělých při jednoduchých zahradnických činnostech – výsevy semínek, péče o rostliny, sklizeň plodů, atd.
-
pozorování vzájemných souvislostí mezi organismy
-
ověřování si teoretických informací v praxi
-
podpora zdravého životního stylu – zpracování bylinek, konzumace čerstvého ovoce, zeleniny, zpracování plodů ve spolupráci s rodiči, zpracování bylinek,
-
podpora výchovy k udržitelné spotřebě – zpracování materiálů, které jsou dostupné na zahradě, např. vrbové pruty na ohrádky rostlinám, vlastní dekorační materiál z přírodnin
-
výchova k zodpovědnému nakládání s bioodpadem – kompostování, pozorování bezobratlých v kompostu
-
zvýšení biodiverzity v zahradě umožní dětem širší možnost pozorování přírodních jevů, živočichů i rostlin
-
rozmanité prostředí přírodní zahrady povede děti k větší kooperaci, spolupráci a utužení vzájemných vztahů
-
odpočinek a relaxaci v příjemném prostředí
-
získávání povědomí o ohleduplném chování k přírodě
-
osvěta mezi veřejností, především rodiče dětí
Jednotlivé smyslové složky zahrady:
Zahrada zraku a barev – proměnlivost dle ročního období
Zahrada hmatová – různé přírodní materiály – písek, kámen, kůra, listy, štěpka, apod.
Zahrada čichu – bylinky, ovoce, vůně květů, apod.
Zahrada sluchu – dřívka, duté předměty, zvonkohry apod.
Zahrada chutí – bylinky, drobné ovoce, zelenina
Jednotlivé herní prvky:
Ptačí budky
Vinice
Záhony
Kompost
Hřbitov odpadků
Meteorologická stanice včetně oplocení
Venkovní učebna
Jezírko
Ohniště v kráteru
Vrbový tunel a chýše
Lesní zahrada
Herní prvky (lezecí stěna, lanová dráha, šplhací síť, skluzavka, pískoviště, apod.)
Pítko pro děti
Úkryty pro hmyz
Hmyzí hotel
Využití zahrady s přírodními prvky:
PODZIM:
-
pozorování změn v přírodě, změny barev
-
sběr ovoce a zeleniny
-
sportovní a pohybové aktivity
-
míčové hry
-
využívání herních prvků zahrady
-
pískoviště – stavby z písku
-
výtvarné činnosti – sběr listů, plodů a jiných přírodnin
-
pečení brambor
-
dýňové slavnosti
ZIMA:
-
sportovní aktivity – sáňkování, bobování
-
stavění sněhuláků
-
zdobení vánočního stromku
-
poznávání stop zvířat a ptáků
-
krmení ptáčků a jejich pozorování
JARO:
-
pozorování změn v přírodě
-
sportovní a pohybové hry
-
cvičení rovnováhy
-
oslava velikonoc
-
míčové hry
-
překážkové dráhy, hmatové chodníčky
-
výuka ve venkovním altánu – hry
-
divadelní představení na zahradě
-
oslavy jara
-
práce na zahradě, sázení rostlinek a semínek
-
relaxace a cvičení
-
dopravní výchova
LÉTO:
-
hry s vodou a pískem
-
využívání hmatového chodníčku
-
sportovní a pohybové hry
-
relaxace a cvičení
-
námětové a volné hry
-
oslavy – rozloučení s předškoláky
-
sklízení plodů zahrady