Zahrada

ENVIRONMENTÁLNÍ PLÁN MŠ MANĚTÍN

  1. Podmínky pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší mateřské škole (současný stav)

Prvky ekologické výchovy se prolínají během celého dne. Rozvíjí vyjadřovací dovednosti a schopnosti ke vztahu k prostředí, utváří hygienické návyky, rozvíjí citové vztahy k přírodě a jejímu estetickému vnímání. Získávají konkrétní poznatky o přírodě. Důležité je vytváření návyků na udržování čistoty, ošetřování rostlin, úpravě okolního prostředí a celkového přístupu k okolní přírodě nejenom u rostlinné ale i živočišné říše. Vzhledem k věku dětí jde především o aktivity zaměřené na vytváření pozitivního citového vztahu k přírodě. K tomu je zapotřebí:

  • Prohlubování spolupráce s rodiči i prarodiči
  • Připravování trvalých a dlouhodobých aktivit v péči o životní prostředí
  • Ekologizace provozu
  • Třídění odpadu
  • Péče o zeleň

Naše školka spolupracuje se Základní školou v Manětíně a dalšími školkami v okolí, předáváme si různé zkušenosti a zlepšujeme úroveň environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v zájmu celkové modernizace. Učitelky v obou třídách zahrnují environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu do svých TVP.

  1. Cíle environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ

  • Vytvářet u dětí kladný vztah k životnímu prostředí a její ochraně
  • Úzce spolupracovat s rodiči ve všech činnostech školy
  • Pečovat o rostliny a dřeviny na naší zahradě
  • Další proškolování zaměstnanců školy
  • Třídit odpad ve škole a postupně začleňovat rodiče a širší veřejnost
  • Šetřit energie
  1. Metody environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ

  • Přímé pozorování rostli a zvířat ve volné přírodě – vycházky do okolí Manětína
  • Pozorování přírody na zahradě, na louce a v lese
  • Pozorování a práce v koutku živé přírody – sběr různých přírodnin z lesa, ze zahrady
  • Klíčení semen a pozorování jejich růstu
  • Práce s knihou a encyklopedií, hledání, četba, apod.
  1. Celoroční plán environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší MŠ (současný stav)

Na volné hry a činnosti využíváme nejvíce školní zahradu, která má dostatek sportovního nářadí splňujícího bezpečnostní normy pro předškolní vzdělávání. V budoucnu bychom rádi zhotovili přírodní zahradu, která by dětem umožnila dostatek pohybu a sloužila by jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výchovu dětí tj. přímý kontakt s rostlinnou a živočišnou přírodou.

Celoroční plán environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší MŠ

MĚSÍC

NÁPLŇ/obsah

VYCHÁZKA/místo

ZÁŘÍ

poznávat stromy a jejich listy

zahrada MŠ, okolí školky

ŘÍJEN

volně žijící zvířátka v lese, rostliny a houby

Školní zahrada, les poblíž obce

LISTOPAD

podzimní příroda na zahradě

zahrada při MŠ, okolí

PROSINEC

zdobení stromečků pro zvířátka v lese - využití sušeného ovoce

les poblíž školky, zahrada

LEDEN

Jak ušetřit tepelnou energií

zimní sportování, pobyt v přírodě

ÚNOR

krmení ptáčků na zahradě

pozorování ptáčků v okolí školy a obce

BŘEZEN

co ukrývá popelnice,

třídíme odpad

Vycházka s pozorováním a poznáváním kontejnerů na tříděný odpad

DUBEN

měsíc Země

úklid zahrady a okolí školky

KVĚTEN

jarní příroda, chráníme přírodu kolem nás

zahrady v obci – pozorování květenství

návštěva např. ekofarmy

ČERVEN

bezpečnost při letních radovánkách

hry s vodou na školní zahradě

hry a sportování

  1. Návrh a využití zahrady MŠ se zaměřením na environmentální výchovu

Přírodní zahrady

Zahrada by měly být chápána jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výuku, která zprostředkovává přímý kontakt dětí s přírodou. V přírodní zahradě se děti předškolního věku naučí pozorovat přírodu jinýma očima a vnímají ji všemi smysly, protože právě tyto děti vnímají své okolí prostřednictvím smyslů, svých činností a svým tělem.

  • smyslové prožitky v průběhu celého roku
  • osvojení si manuální zručnosti a napodobování světa dospělých při jednoduchých zahradnických činnostech – výsevy semínek, péče o rostliny, sklizeň plodů, atd.
  • pozorování vzájemných souvislostí mezi organismy
  • ověřování si teoretických informací v praxi
  • podpora zdravého životního stylu – zpracování bylinek, konzumace čerstvého ovoce, zeleniny, zpracování plodů ve spolupráci s rodiči, zpracování bylinek,
  • podpora výchovy k udržitelné spotřebě – zpracování materiálů, které jsou dostupné na zahradě, např. vrbové pruty na ohrádky rostlinám, vlastní dekorační materiál z přírodnin
  • výchova k zodpovědnému nakládání s bioodpadem – kompostování, pozorování bezobratlých v kompostu
  • zvýšení biodiverzity v zahradě umožní dětem širší možnost pozorování přírodních jevů, živočichů i rostlin
  • rozmanité prostředí přírodní zahrady povede děti k větší kooperaci, spolupráci a utužení vzájemných vztahů
  • odpočinek a relaxaci v příjemném prostředí
  • získávání povědomí o ohleduplném chování k přírodě
  • osvěta mezi veřejností, především rodiče dětí
Jednotlivé smyslové složky zahrady:
  • Zahrada zraku a barev – proměnlivost dle ročního období
  • Zahrada hmatová – různé přírodní materiály – písek, kámen, kůra, listy, štěpka, apod.
  • Zahrada čichu – bylinky, ovoce, vůně květů, apod.
  • Zahrada sluchu – dřívka, duté předměty, zvonkohry apod.
  • Zahrada chutí – bylinky, drobné ovoce, zelenina
Jednotlivé herní prvky:
  • Ptačí budky
  • Vinice
  • Záhony  
  • Kompost
  • Hřbitov odpadků
  • Meteorologická stanice včetně oplocení
  • Venkovní učebna
  • Jezírko
  • Ohniště v kráteru
  • Vrbový tunel a chýše
  • Lesní zahrada
  • Herní prvky (lezecí stěna, lanová dráha, šplhací síť, skluzavka, pískoviště, apod.)
  • Pítko pro děti
  • Úkryty pro hmyz
  • Hmyzí hotel
Využití zahrady s přírodními prvky:

PODZIM:

  • pozorování změn v přírodě, změny barev
  • sběr ovoce a zeleniny
  • sportovní a pohybové aktivity
  • míčové hry
  • využívání herních prvků zahrady
  • pískoviště – stavby z písku
  • výtvarné činnosti – sběr listů, plodů a jiných přírodnin
  • pečení brambor
  • dýňové slavnosti

ZIMA:

  • sportovní aktivity – sáňkování, bobování
  • stavění sněhuláků
  • zdobení vánočního stromku
  • poznávání stop zvířat a ptáků
  • krmení ptáčků a jejich pozorování

JARO:

  • pozorování změn v přírodě
  • sportovní a pohybové hry
  • cvičení rovnováhy
  • oslava velikonoc
  • míčové hry
  • překážkové dráhy, hmatové chodníčky
  • výuka ve venkovním altánu – hry
  • divadelní představení na zahradě
  • oslavy jara
  • práce na zahradě, sázení rostlinek a semínek
  • relaxace a cvičení
  • dopravní výchova

LÉTO:

  • hry s vodou a pískem
  • využívání hmatového chodníčku
  • sportovní a pohybové hry
  • relaxace a cvičení
  • námětové a volné hry
  • oslavy – rozloučení s předškoláky
  • sklízení plodů zahrady

Závěr:

Školní zahrada včetně jeho vybavení pomůckami a herními výukovými prvky je určena pro celoroční provoz a umožní dětem získávat dovednosti a manuální zručnost při vzniku a následné péči o toto zahradu samozřejmě ve spolupráci s dospělými. Děti se zapojí do procesu této živé zahrady v aspektech nejenom výsadby, růstu nebo jednotlivých vztahů mezi organismy, ale i v zákonitostech odpadové problematiky. Ve spolupráci s jídelnou MŠ by byl podporován zdravý životní styl s využitím bylinek a plodů, které si děti vypěstují na zahradě. Zahrada by měla podporovat vzájemné vztahy, empatii a kooperaci v dětském kolektivu.

Manětín, 1. 9. 2020
Mgr. Marie Křemenáková, ředitelka MŠ Manětín  

Mateřská škola

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Svátek

Dnes je 20.6.2025

Svátek má Květa

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Světový den uprchlíků

Zítra má svátek Alois

Státní svátky a významné dny na zítřek:

  • Den květů
  • Evropský den hudby
  • Mezinárodní den trpaslíků

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Červen studený - sedlák krčí rameny.

Pranostika na akt. den

Červen dává jahody a senoseč.

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:0
DNES:13
TÝDEN:429
CELKEM:231997

Motto:

"Dobrý život mohu vést jen tehdy, jestliže skutečně vím, co je dobro a zlo."


(Sókratés)