Mateřská škola Manětín,
příspěvková organizace
Manětín 265
331 62 Manětín
Zahrada
ENVIRONMENTÁLNÍ PLÁN MŠ MANĚTÍN
Podmínky pro environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší mateřské škole (současný stav)
Prvky ekologické výchovy se prolínají během celého dne. Rozvíjí vyjadřovací dovednosti a schopnosti ke vztahu k prostředí, utváří hygienické návyky, rozvíjí citové vztahy k přírodě a jejímu estetickému vnímání. Získávají konkrétní poznatky o přírodě. Důležité je vytváření návyků na udržování čistoty, ošetřování rostlin, úpravě okolního prostředí a celkového přístupu k okolní přírodě nejenom u rostlinné ale i živočišné říše. Vzhledem k věku dětí jde především o aktivity zaměřené na vytváření pozitivního citového vztahu k přírodě. K tomu je zapotřebí:
- Prohlubování spolupráce s rodiči i prarodiči
- Připravování trvalých a dlouhodobých aktivit v péči o životní prostředí
- Ekologizace provozu
- Třídění odpadu
- Péče o zeleň
Naše školka spolupracuje se Základní školou v Manětíně a dalšími školkami v okolí, předáváme si různé zkušenosti a zlepšujeme úroveň environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v zájmu celkové modernizace. Učitelky v obou třídách zahrnují environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu do svých TVP.
Cíle environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ
- Vytvářet u dětí kladný vztah k životnímu prostředí a její ochraně
- Úzce spolupracovat s rodiči ve všech činnostech školy
- Pečovat o rostliny a dřeviny na naší zahradě
- Další proškolování zaměstnanců školy
- Třídit odpad ve škole a postupně začleňovat rodiče a širší veřejnost
- Šetřit energie
Metody environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v naší MŠ
- Přímé pozorování rostli a zvířat ve volné přírodě – vycházky do okolí Manětína
- Pozorování přírody na zahradě, na louce a v lese
- Pozorování a práce v koutku živé přírody – sběr různých přírodnin z lesa, ze zahrady
- Klíčení semen a pozorování jejich růstu
- Práce s knihou a encyklopedií, hledání, četba, apod.
Celoroční plán environmentální vzdělávání, výchovu a osvětu v naší MŠ (současný stav)
Na volné hry a činnosti využíváme nejvíce školní zahradu, která má dostatek sportovního nářadí splňujícího bezpečnostní normy pro předškolní vzdělávání. V budoucnu bychom rádi zhotovili přírodní zahradu, která by dětem umožnila dostatek pohybu a sloužila by jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výchovu dětí tj. přímý kontakt s rostlinnou a živočišnou přírodou.
MĚSÍC | NÁPLŇ/obsah | VYCHÁZKA/místo |
---|---|---|
ZÁŘÍ | poznávat stromy a jejich listy | zahrada MŠ, okolí školky |
ŘÍJEN | volně žijící zvířátka v lese, rostliny a houby | Školní zahrada, les poblíž obce |
LISTOPAD | podzimní příroda na zahradě | zahrada při MŠ, okolí |
PROSINEC | zdobení stromečků pro zvířátka v lese - využití sušeného ovoce | les poblíž školky, zahrada |
LEDEN | Jak ušetřit tepelnou energií | zimní sportování, pobyt v přírodě |
ÚNOR | krmení ptáčků na zahradě | pozorování ptáčků v okolí školy a obce |
BŘEZEN | co ukrývá popelnice, třídíme odpad | Vycházka s pozorováním a poznáváním kontejnerů na tříděný odpad |
DUBEN | měsíc Země | úklid zahrady a okolí školky |
KVĚTEN | jarní příroda, chráníme přírodu kolem nás | zahrady v obci – pozorování květenství návštěva např. ekofarmy |
ČERVEN | bezpečnost při letních radovánkách | hry s vodou na školní zahradě hry a sportování |
Návrh a využití zahrady MŠ se zaměřením na environmentální výchovu
Přírodní zahrady
Zahrada by měly být chápána jako venkovní učebna se zaměřením na environmentální výuku, která zprostředkovává přímý kontakt dětí s přírodou. V přírodní zahradě se děti předškolního věku naučí pozorovat přírodu jinýma očima a vnímají ji všemi smysly, protože právě tyto děti vnímají své okolí prostřednictvím smyslů, svých činností a svým tělem.
- smyslové prožitky v průběhu celého roku
- osvojení si manuální zručnosti a napodobování světa dospělých při jednoduchých zahradnických činnostech – výsevy semínek, péče o rostliny, sklizeň plodů, atd.
- pozorování vzájemných souvislostí mezi organismy
- ověřování si teoretických informací v praxi
- podpora zdravého životního stylu – zpracování bylinek, konzumace čerstvého ovoce, zeleniny, zpracování plodů ve spolupráci s rodiči, zpracování bylinek,
- podpora výchovy k udržitelné spotřebě – zpracování materiálů, které jsou dostupné na zahradě, např. vrbové pruty na ohrádky rostlinám, vlastní dekorační materiál z přírodnin
- výchova k zodpovědnému nakládání s bioodpadem – kompostování, pozorování bezobratlých v kompostu
- zvýšení biodiverzity v zahradě umožní dětem širší možnost pozorování přírodních jevů, živočichů i rostlin
- rozmanité prostředí přírodní zahrady povede děti k větší kooperaci, spolupráci a utužení vzájemných vztahů
- odpočinek a relaxaci v příjemném prostředí
- získávání povědomí o ohleduplném chování k přírodě
- osvěta mezi veřejností, především rodiče dětí
Jednotlivé smyslové složky zahrady:
- Zahrada zraku a barev – proměnlivost dle ročního období
- Zahrada hmatová – různé přírodní materiály – písek, kámen, kůra, listy, štěpka, apod.
- Zahrada čichu – bylinky, ovoce, vůně květů, apod.
- Zahrada sluchu – dřívka, duté předměty, zvonkohry apod.
- Zahrada chutí – bylinky, drobné ovoce, zelenina
Jednotlivé herní prvky:
- Ptačí budky
- Vinice
- Záhony
- Kompost
- Hřbitov odpadků
- Meteorologická stanice včetně oplocení
- Venkovní učebna
- Jezírko
- Ohniště v kráteru
- Vrbový tunel a chýše
- Lesní zahrada
- Herní prvky (lezecí stěna, lanová dráha, šplhací síť, skluzavka, pískoviště, apod.)
- Pítko pro děti
- Úkryty pro hmyz
- Hmyzí hotel
Využití zahrady s přírodními prvky:
PODZIM:
- pozorování změn v přírodě, změny barev
- sběr ovoce a zeleniny
- sportovní a pohybové aktivity
- míčové hry
- využívání herních prvků zahrady
- pískoviště – stavby z písku
- výtvarné činnosti – sběr listů, plodů a jiných přírodnin
- pečení brambor
- dýňové slavnosti
ZIMA:
- sportovní aktivity – sáňkování, bobování
- stavění sněhuláků
- zdobení vánočního stromku
- poznávání stop zvířat a ptáků
- krmení ptáčků a jejich pozorování
JARO:
- pozorování změn v přírodě
- sportovní a pohybové hry
- cvičení rovnováhy
- oslava velikonoc
- míčové hry
- překážkové dráhy, hmatové chodníčky
- výuka ve venkovním altánu – hry
- divadelní představení na zahradě
- oslavy jara
- práce na zahradě, sázení rostlinek a semínek
- relaxace a cvičení
- dopravní výchova
LÉTO:
- hry s vodou a pískem
- využívání hmatového chodníčku
- sportovní a pohybové hry
- relaxace a cvičení
- námětové a volné hry
- oslavy – rozloučení s předškoláky
- sklízení plodů zahrady
Závěr:
Školní zahrada včetně jeho vybavení pomůckami a herními výukovými prvky je určena pro celoroční provoz a umožní dětem získávat dovednosti a manuální zručnost při vzniku a následné péči o toto zahradu samozřejmě ve spolupráci s dospělými. Děti se zapojí do procesu této živé zahrady v aspektech nejenom výsadby, růstu nebo jednotlivých vztahů mezi organismy, ale i v zákonitostech odpadové problematiky. Ve spolupráci s jídelnou MŠ by byl podporován zdravý životní styl s využitím bylinek a plodů, které si děti vypěstují na zahradě. Zahrada by měla podporovat vzájemné vztahy, empatii a kooperaci v dětském kolektivu.
Manětín, 1. 9. 2020
Mgr. Marie Křemenáková, ředitelka MŠ Manětín